Scenariusz imprezy profilaktyki zdrowotnej dla uczniów kl. 0-VI SP w Wierzchowisku „W zdrowym ciele, zdrowy duch” Impreza ta jest korelowana z programem profilaktycznym „Radosny Uśmiech-Radosna Przyszłość” oraz „Poznaj Dobrą Żywność”
Cele: - uświadomienie uczniom znaczenia prawidłowego odżywiania się w życiu codziennym, - uświadomienie uczniom konieczności przestrzegania zasad higieny podczas spożywania posiłków, - przekonanie uczniów o tym, że stan zdrowia jamy ustnej ma wpływ na urodę i zdrowie całego organizmu, - ukształtowanie umiejętności niezbędnych do skutecznego dbania o zęby,
I. Przywitanie wszystkich zebranych oraz powołanie Jury: pani Dyrektor, pani Miedzińska, pani Nowak. II. Prelekcja pani Barbary Kowal pielęgniarki szkolnej na temat „Zdrowego odżywiania się”. III. Rozdanie uczniom klas 0-III ulotek z krzyżówką i krzyżówek przygotowanych na ksero dla kl. IV-VI „Poznaj Zdrową Żywność” IV. Program artystyczny z udziałem uczniów klasy 0, II, V. Recytacja wierszy „Zęby” – Małgorzaty Strzałkowskiej, Dziecko I: „ Dbaj o zęby”- Anny Wiśniewskiej, Nim wypadną zęby mleczne I wyrosną nowe, stałe, O te mleczne dbaj kolego, By te stałe były trwałe. Dziecko II: Wczesnym rankiem i zaraz po kolacji Szczoteczka rusza w mig do akcji. Myje zęby oraz szoruje, I bakteriom rozkazuje: Razem: - Precz! Precz! Precz! - Szur-szur, szast-prast, szast-prast. - Precz! Precz! Precz! Dziecko III Szur-szur z góry na dół Szast-prast w prawo, w lewo, Skok w bok, krok w tył, Aby ząbek zdrowy był. Dziecko IV: „ Raz, dwa, trzy”- Juliana Tuwima Raz! Pierwsza rzecz – to wstawać rano! Dziecko V: Dwa! Kto o krzepkie zdrowie dba, ten się długo myje co dzień mydłem szczotką w zimnej wodzie, pluska, pryska, parska rży! Dziecko IV Trzy! Trzyj ręcznikiem suche ciało, żeby aż poczerwieniało. Spraw mu, bracie, mocne wciery, aż we krwi poczujesz skry! Raz – dwa – trzy! Dziecko VI: Cztery! Gdy chcesz czerstwej nabrać cery, żywym, bystrym być jak rtęć, wiedz, że sprawią to spacery! A codziennie rano: Dziecko VII: Pięć! Musisz się gimnastykować! Ciało w ruch rytmiczny wprowadź, ćwicz je prężnie i miarowo, bo to pięknie, bo to zdrowo, a dopiero potem: Dziecko V Szaść! Jeść! Dziecko VIII: „Mucha”- Jana Brzechwy, Z kąpieli każdy korzysta, A mucha chciała być czysta. W niedzielę kąpała się w smole,a w poniedzałek w rosole. We wtorek- w czerwonym wine, A znów w środę w czarninie,a potem w czwartek- w bigosie, A w piątek – w tatarskim sosie, W sobotę w soku z moreli. Co miała z takiej kąpieli ? Co miała ? Zmartwienie miała, Bo z brudu lepiła się cała, A na myśl jej nie przychodzi, Żeby wykąpać się w wodzie. Dziecko IX: „Grzebień i szczotka” - Jana Brzechwy, Jurek bardzo był niedbały, Aż się ciotki zamartwiały, Aż ze złości ciotki chudły: Dziecko X: - Masz nie włosy tylko kudły, Potargane, rozczochrane, To są rzeczy niesłychane! Raz się uczesz, raz przynajmniej, Dużo czasu to nie zajmie, Masz tu szczotką, masz tu grzebień, Musisz zacząć dbać o siebie. Dziecko: XI Grzebień zęby szczerzy, A szczotka się jeży: - Czesz się, Jerzy jak należy, Czesz się, Jerzy jak należy! Dziecko IX: Poszedł Jurek raz przy święcie Do kolegów na przyjęcie, Oczywiście – nie czesany, Potargany, rozczochrany, Dzwoni, chciałby wejść do środka – Patrzy: grzebień, patrzy szczotka! Dziecko XI: Grzebień zęby szczerzy, A szczotka się jeży: - Czesz się, Jerzy jak należy, czesz się, Jerzy jak należy! V. Prelekcja pani Waryś na temat higieny jamy ustnej. VI. Konkurs „Kalambury” – zawodnik rysuje hasło, a klasa odgaduje. Hasła – ,,witaminy, higiena jamy ustnej, przybory toaletowe, zdrowa żywność, myj ręce przed jedzeniem, śmiech to zdrowie, gimnastyka poranna, środki czystości, sport to zdrowie". VII. Zadanie następne to zaznaczanie najzdrowszego zestawu żywności – to zadanie wykonują klasy młodsze I-III, I zestaw: bułka, batonik, szynka. II zestaw: jogurt, chleb razowy, jabłko. III zestaw: cocacola, frytki, ciastko. uczestnicy klas IV-VI maja ułożyć menu na cały dzień (I śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja). VIII. Następna konkurencja to odgadywanie poprzez dotyk i węch, co to jest. Dzieci mają zawiązane oczy, wyciągają z koszyka po jednej rzeczy , następnie odgadują, co to jest i muszą tę rzecz zareklamować. IX. Na zakończenie piosenka „Szczotka”. X. Wręczenie nagród najlepszym drużynom.(czapeczki z napisem „Zdrowa Polska” oraz dla wszystkich zawodników kolorowe grzebienie)
Podczas prelekcji wykorzystane zostały następujące pomoce: a) plansze ; „Zdrowe zęby”, - „ 5 zasad”, - „Higiena”, - „Odżywianie”, - „Żucie”, b) model szczęki i szczoteczki, c) ulotki i krzyżówki, d) plakat i wykresy.
Opracowały: Beata Waryś Katarzyna Gawłowska.
|